EL RITME AL COS

Taller de percussió corporal amb l’alumnat de 1r d’ESO

La percussió corporal és la creació de sons sobre el propi cos com si fos un instrument. Alguns experts entenen la percussió corporal com un acoblament perfecte entre la música i la dansa a través de les quals podem desenvolupar intel·ligències múltiples. Un element rítmic, amb el que podem treballar habilitats musicals, corporals, creatives, interpersonals, de comunicació, d’autoconeixement, lògico-matemàtiques…

Les variants d’aprenentatge que ens ofereix, poden ser gairebé infinites en funció del nostre objectiu, la nostra creativitat i la nostra destresa. És una disciplina apassionant.

En una aula polivalent preparada per a l’ocasió, en una activitat multidisciplinar entre els departaments de Música i Educació Física del nostre centre, els diversos grups-classe van gaudir d’una experiència artística original i enriquidora com és el fet d’interpretar música amb el propi cos. El percussionista Toni Amengual ens va proposar un taller que tenia com a objectiu desenvolupar el sentit del ritme, la coordinació i la musicalitat mitjançant jocs rítmics i exercicis progressius de percussió corporal, induint l’alumne a percebre el seu entorn com a un paisatge sonor susceptible de produir música.

El músic Murray Shaffer definia el ritme com una línia recta que no vol ser torçada, una definició molt gràfica, però que si la traduïm a la part sensorial podríem dir que el ritme és una comprensió no racional, en la qual el nostre cos és convidat al moviment.

A través dels jocs rítmics els alumnes van aprendre a interioritzar el ritme de manera inductiva i milloraren la psicomotricitat, encara que no es conegui el llenguatge musical.

Els ritmes corporals són una solució molt propera, fàcil i que només demana unes poques persones disposades a fer feina.

Vam aprendre a fer música amb el nostre cos, mitjançant diferents ritmes, utilitzant les mans, els peus, les cuixes…i enriquírem el nostre llenguatge corporal utilitzant el cos com una caixa de ritmes.

Que el ritme no pari.